Elektrisch rijden

Afgelopen vrijdag heb ik een proefrit mogen maken in een Tesla Model X. Ik ben op slag verliefd geworden! Om mij heen gaan ook steeds meer mensen elektrisch rijden waaronder een aantal collega’s.

Intussen zijn de accu’s in elektrische auto’s ook groter geworden, zijn er meer laadpalen waarmee elektrisch rijden ook stukken makkelijker wordt.  Daarnaast heb ik altijd de stelling gehad dat ik vanaf thuis naar het werk moet kunnen rijden en meteen terug zonder te hoeven laden, mits de accu vol is uiteraard. En dat kan nu al een tijdje.

Nu rijd ik enkele reis naar mijn werk ongeveer 120 kilometer en, met wat reserve, zou een elektrische auto dus een range moeten hebben van 300, of nog liever, 350 kilometer voordat de accu leeg is.

Het enige nadeel; De Tesla die ik heb gereden is de meest luxe uitvoering van de model X en die kost eventjes 150.000 euro. *AUW*. En dan het gekke; Zelfs 2e hands Tesla’s zijn nog erg duur. Zo vond ik er zelfs eentje die 520.000kilometer had gereden en nog steeds bijna 29.000 euro moest kosten.

Nu is het de planning om nog een aantal jaar in onze huidige auto, Kia Rio, te rijden, die doet het nog meer dan prima en kan nog wel even mee. Maar over misschien 3 jaar moet ik er toch aan geloven om een nieuwe auto aan te schaffen. Dan is alleen de vraag; Is een Tesla duurder of goedkoper om in te rijden dan een nieuwe Kia Rio. En aangezien ik redelijk overweg kan met cijfertjes heb ik alles maar eens in Excel gezet.

Randvoorwaarden

Dit zijn de randvoorwaarden die ik heb gebruikt:

  • 40.000km per jaar gemiddeld rijden
  • Benzineprijs 1,80 euro per liter
  • Verwachting om 8 jaar met de auto te gaan rijden ( dus 320.000km ).
  • Gemiddelde elektriciteitsprijs om te laden 0,30 euro per kWh
  • Benzineauto doet 1:15
  • Rijden elektrisch kost gemiddeld 200Wh per km. ( Zie ook onder ).

Ik heb een gemiddelde genomen van 30cent per kWh. Op diverse plekken, waaronder op het werk, kan ik gratis laden, thuis kost een kWh ongeveer 23cent en bij andere laadpalen is de prijs weer iets hoger.

Diverse kennissen en vrienden rijden al elektrisch, die rijden in de zomer tussen de 125 tot 150Wh per km en in de winter tot 190Wh per kilometer omdat de verwarming aan moet. Ik reken conservatief iets hoger met 200Wh/km.

Ik heb de bijtelling wel in de onderstaande sheets opgenomen maar ik ga uit in mijn berekening van privé kopen.

Sheet

Kia Rio

De Rio kost ongeveer 28.000 om aan te schaffen, na die 8 jaar staat er 320.000km op de teller en verwacht ik dat de auto nog maar 3000 euro waard is. De afschrijving over 8 jaar is dus 25.000 euro. Verzekering heb ik een gemiddelde genomen, en hoe gek het ook klinkt, een Tesla verzekeren is niet duurder dan een Rio. Onderhoud van een Kia valt enorm mee, ik ga uit van ongeveer 1000 euro per jaar. Met zoveel kilometers is het in elk geval 1 kleine en 1 grote beurt per jaar en na 3 jaar ook een APK.

Met 1:15 gemiddeld kost dit per maand 222 liter en bij 1,80 per liter is dit 400 per maand aan brandstof, dat tikt aardig aan.

Tel ik alles bij elkaar op dan kost het rijden van de Rio 10445,- euro per jaar.

Dan de uitstoot van de auto. Een liter benzine stoot ongeveer 2,4 kilo CO2 uit per liter. Dat is per jaar 6379 kilo CO2,

Tesla model S ( 2e hands )

Dan een Tesla. Ik vond op autoscout24 diverse 2e hands Tesla’s rond de 50000 euro, aanzienlijk meer dan de Rio. De restwaarde van een Tesla blijft vrij hoog, ik ga nu uit van 22000 euro als ik er 8 jaar in heb gereden. Dat is wat ik zie op diverse websites redelijk realistisch. ( Op dit moment! )

Over 8 jaar wordt er 28000 euro afgeschreven, iets meer dan de Rio. Wegenbelasting hoeft niet betaald te worden. Onderhoud gok ik wederom op ongeveer 1000 euro. Dit zal bij een Tesla hoofdzakelijk aan banden zijn, de rest is redelijk onderhoudsarm.

Met 200Wh per kilometer kost een Tesla per maand 200 euro aan elektriciteit. Dat is heel wat minder dan de benzine RIO.

Tel ik alles bij elkaar op dan kost het rijden van een 2e hands Tesla model S zo’n 8000,- euro per jaar.

Ik ga uit van 400 gram CO2 per kWh, dit is de gemiddelde uitstoot van de energiecentrales in Nederland. Dan is de uitstoot per jaar van de Tesla 3200 kilo CO2.

Tesla model 3 LR (Nieuw )

Ook de Tesla model 3 LR doorgerekend.  Bij deze vind ik het bepalen van de restwaarde enorm lastig. Zo lang zijn ze niet op de markt en er is dus nog geen referentiemateriaal. Ik ga nu maar gemakshalve uit van 22.000 euro restwaarde na 320.000km bij gebrek aan cijfers.

Reken ik deze op deze manier door dan is de Tesla model 3 LR ongeveer 1000 euro op jaarbasis goedkoper dan het aanschaffen van een nieuwe Kia Rio.

De besparing in CO2 is vergelijkbaar.

Kia E-Niro

De Kia E-Niro intussen ook in de sheet geplaatst. Deze auto is aanzienlijk goedkoper dan een Tesla Model 3 en komt met 64kWh accu nog best een eind. Ook wederom van deze auto is het enorm lastig om te bepalen wat de restwaarde is. Ook maar gemakshalve gesteld op 22.000 euro na 320.000km.

Deze auto is maar liefst 2700 euro goedkoper dan een nieuwe Kia Rio.

Conclusie

De Tesla scheelt bijna 2500,- euro per jaar aan kosten om in te rijden ten opzichte van een benzine-auto. De aanschafprijs is wel stukken hoger. Ook de uitstoot van een Tesla is ten opzichte van een benzine auto stukken lager, het scheelt bijna 50%.

Dit is alleen gerekend met een 2e hands Tesla. Er zijn uiteraard nog meer auto’s op de markt, die ga ik binnenkort ook opnemen in de sheet.

Dat wordt de komende jaren sparen! 🙂

Mocht iemand nog suggesties hebben of opmerkingen over de cijfers laat het weten! Ik hoor ook graag van eigenaren van Tesla’s wat hun kosten zijn qua onderhoud, laden, energietarieven etc.

Update 29-01-2020

Een aantal mensen vind mijn redenatie van 200Wh/km te optimistisch. Dit zou hoger liggen per kilometer of je moet idioot langzaam rijden. Ik ken aardig wat mensen met een elektrische auto in mijn nabije omgeving en een van hen stuurde mij onderstaande foto.

Deze is gebaseerd op de eerste 10 maanden van dit jaar, dit zal mogelijk nog iets oplopen volgens de eigenaar. Maar 200Wh/km is zeker haalbaar.

Ik heb ook de Model 3 en de Kia E-Niro toegevoegd aan de sheet.

Totale afschrijving

Ook de totale afschrijving toegevoegd, daarbij ga ik er vanuit dat een auto maximaal 12 jaar mee gaat ( 480.000km ) en daarna niets meer waard is. Dan komen de bedragen op:

  • Kia Rio: 10120,- per jaar
  • Tesla model S, 2e hands: 9500,- per jaar ( 620 euro per jaar goedkoper )
  • Tesla model 3 LR: 10724,- per jaar ( 605 euro per jaar duurder )
  • Kia E-Niro: 9300,- per jaar. ( 820 euro per jaar goedkoper )

Ook de auto’s vergeleken met een nieuwe Kia Rio. Een Tesla model 3 komt dan duurder uit deze vergelijking in vergelijking met de rest van de auto’s. De Kia E-Niro lijkt dan de meest zinnige auto om te gaan aanschaffen.

 

 

10 Reacties

  1. Alexander

    In eerste instantie dacht: he, het gaat toch om duurzaamheid, dan is geld toch op de 2e plaats.

    Maar goed, ik gun je electrisch rijden zeer: stiller, schoner en zuiniger

  2. Bert Loedeman

    Van een Rio naar een Model S is wel een aardig verschil. Ik rij in een Model 3 en ben daar heel erg tevreden over. Die is ook nog eens goedkoper in aanschaf én zuiniger dan een Model S. En persoonlijk vind ik het een mooiere auto :).

    Ik ben een stevige doorrijder. In de winter op langere afstanden (voor het gemak 25km+) gebruik ik 215Wh/km. Maar dan houd ik me onder geen beding in (150 op de snelweg, lekker spelen met al dat vermogen bij optrekken etc.). Jouw 200Wh/km móét dus haalbaar zijn (ook in de winter)!

    Join the club :)…

  3. Martin Kleinman (Auteur bericht)

    Geld is zeker niet het belangrijkste maar ik vind het wel belangrijk om te weten hoe de cijfers zich tot elkaar verhouden.

    Als ik de cijfers vergelijk is elektrisch rijden voor ons niet alleen qua geld (veel) voordeliger maar gaat onze CO2 uitstoot ook gigantisch naar beneden.

  4. Barry

    Vergeet niet dat vanaf 2025 men voor ev betaald moet worden.

    Ook een optie is een nieuwe ev van 35 k met wltp 240-300 km en regelmatig 10 minuten bij de snel lader als je bij je werk niet op kan laden

  5. Barry

    *mrb

  6. paul

    Als je een gemiddelde wilt van 200wh per kilometer over het hele jaar mag je NOOIT ergens harder dan 100 rijden. Ik rij als een bejaarde en had over 120.000km een gemiddeld verbruik van 200wh per kilometer, en het is echt mijn sport om ze zuinig mogelijk te rijden. Maar sinds alle laatste updates lukt het me nu bij wat kouder weer niet meer onder de 300-350 wh per kilometer te komen, dus dit gaat mijn jaar gemiddelde flink optrekken helaas.

  7. Niels

    @Barry: zolang de roverheid kan plunderen van fossiele auto’s zal daar de nadruk op liggen. En wie dan leeft/regeert, wie dan bepaalt. Dus het kan alle kanten op.

    @Paul: Jammer dat je niet vermeld welk merk en model elektrische auto je rijdt. Ik rijd nu reeds 34.000km in een (eigen gekochte, zonder subsidies) Model 3 (long range, dual motor). TIjdens de zomervakantie, van regio Nijmegen naar omgeving Alpe d’ Huez: 1100km, en met de 18 inch aero caps en gewoon maximale snelheid op de weg rijdend, zat ik nipt op 170Wh/km. Nu in de winter afhankelijk van temperatuur 180-200Wh/km.

  8. Niels

    Aanvulling: na 30-32.000km zijn de 4 banden (Michelin Pilot Sport 4s) nog op circa 6-7 mm profieldiepte. Schatting: 50.000km op een set banden onder mijn Model 3 is goed haalbaar. Ondanks af en toe spelend accelereren 🙂

  9. Paul

    Ja sorry, ik heb een Model S uit 2013.
    Sinds allerlei updates en het battery-gate van Tesla is hij absoluut niet zuinig meer.
    Ik heb toevallig gisteren een wat langere rit gemaakt en heb de cruisecontrol op 86 gezet ipv mijn standaard 100, en dat scheelt een heleboel, ik had een daggemiddelde van 174 wh per km, verwarming teruggeschroefd naar 17 en stoelverwarming voor de bestuurder op stand 1.
    Maar 86 is best langzaam, op de terugweg was het wat drukker, en was continu 100 denk ik toch niet gelukt, dus toen was het goed te doen. Ik doe ruim 60.000 km met een set banden, dan is het profiel nog acceptabel, maar dan zijn ze aan de binnenkant achter helemaal op. Die afstelling schijnt zo te horen bij Tesla, heel vreemd.
    Ik heb ook nog een Kona electric voor mijn vrouw, een nieuwe uit november 2019, mijn vrouw rijdt ook netjes max 100, en trekt langzaam op, maar rijdt minder extreem besparen dan ik. En zit nu op een gemiddelde sinds de aanschaf, ca 3500 km van 179wH per kilometer, dus dat scheelt een heleboel, want dit is natuurlijk alleen winterverbruik.

  10. paul

    Ook van mij nog even een aanvulling.. Ook al is mijn Kona splinternieuw en mijn Tesla S inmiddels zes jaar oud, vind ik mijn Tesla véél fijner rijden. Mijn vrouw echter vind mijn Tesla maar een lompe grote bak en vind haar Hyundai Kona weer veel fijner rijden. Ik vind een model 3 ook prima rijden, maar ook die voelt net als de Kona erg licht en daardoor wat stuiterig aan vind ik.
    Hou er rekening mee als je een tweedehandse koopt, dat Tesla een afschuwelijk bedrijf is. Niet te bereiken, elke rekening start met 160 euro onderzoekskosten, ook als je precies vermeldt wat het probleem is en onderdelen zijn belachelijk duur. Ik heb mijn DC DC converter zelf opengezaagd en gerepareerd, maar als je er gewoon mee langs Tesla zou rijden had het 3750 ex btw gekost. Ik heb al twee deurgrepen zelf gerepareerd voor een paar euro per stuk, maar bij Tesla kost het duizend per stuk. Ik heb een nieuwe geheugenchip achter op mijn grote scherm in het midden gesoldeerd voor een paar euro, maar als je het niet doet gaat bij iedereen die MCU stuk van ruim 3000 euro. Sinds de laatste software update heb ik continu een melding van defecte bandenspanningsensoren in beeld, de nieuwe software heeft geen restknop daarvoor meer. Ik kan kiezen of twee keer per jaar langs Tesla gaan en voor 160 euro per keer de melding laten wissen, of voor 1000 euro een ander TPMS systeem te laten monteren, ik wil gewoon mijn eigen knop terug! Sinds een paar maanden regenereert de auto pas bij warme accu, daarvoor moet je met de rem remmen, het duurt wel 60 km bij dit weer voordat de accu warm is, ik rij alleen kleine stukjes, daardoor heb ik nooit meer regeneratie. Dat gaf juist het meeste rijplezier voor mij, en hierdoor is het verbruik op mijn korte stukjes verdubbeld. Dan hebben ze nog de supercharge snelheid heel erg teruggeschroefd, eerst zat ik meestal op 100kW per uur, dus goed bruikbaar onderweg, nu nog zelden sneller dan 20-30kW per uur. Minstens een uur laden op elke rit dus.
    Daarom heb ik de Kona voor mijn vrouw nieuw gekocht, ik wilde eigenlijk een Model 3 kopen, maar ben eigenlijk zo boos op Tesla (alhoewel ik mijn S nog steeds een hele fijne auto vind) dat ik absoluut geen zaken meer met ze wil doen. Het voordeel van nieuw is natuurlijk dat je een aantal jaar garantie op auto en batterij hebt, en kan flink schelen als het tegenzit.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.