Jaaroverzicht 2020

Allemaal allereerst de beste wensen voor 2021 gewenst. Hopelijk wordt 2021 een normaler jaar dan het knotsgekke 2020 die net achter de rug is. Nu het jaar achter de rug is en alle standen voor 2020 bekend zijn wordt het weer hoog tijd om een balans op te maken hoe 2020 voor ons was.

Dus: Cijfertjestijd!

Veranderingen

Het lag eigenlijk niet in de planning om dit jaar heel veel te doen in en aan het huis. Toch is er voor de schermen maar ook achter de schermen toch een heleboel gebeurd.

ELGA

De ELGA met Carrier buitenunit gaf er in augustus met de hittegolf weer de brui er aan. Na een telefoontje richting Techneco kreeg ik te horen dat de kapotte printplaat niet meer leverbaar was, ai! Daarna heb ik een aanbod gekregen van onze installateur, Ecolibrium, voor een ELGA ACE 6kW ter vervanging.

Later kreeg ik bericht van Techneco/Remeha dat de print wel weer leverbaar zou zijn. Gelukkig kreeg ik deze e-mail later dan dat we de handtekening op de offerte van de ACE hadden gezet.

Airconditioning

En ik had aan het begin van 2020 niet verwacht dat wij een airconditioning zouden laten installeren. Maar mede door het coronavirus, en dus thuis werken, en de hele lange hittegolf in augustus was het dermate warm in huis dat het niet meer te harden was op mijn kantoor en ook met slapen had ik er heel erg last van.

Dus hebben wij nu sinds september een triple split airconditioning van Daikin hangen. Hiermee kunnen wij dus onze woonkamer, slaapkamer boven en kantoor op  zolder koelen maar ook verwarmen.

Domotica

En in december ging het goed mis met mijn domotica installatie. De database is letterlijk ingestort en was niet meer te redden. Gelukkig had ik de backup nog. Ik ben begonnen met het herstellen van de data en het herschrijven van de complete frontend met alle dashboards en grafieken.

Elektriciteit

Ons verbruik is uit gekomen op 3157kWh. Dit is dus ons verbruik wat wij moeten afrekenen aan Greenchoice. Tel ik de opwek van onze zonnepanelen er bij op, ons echte verbruik dus, dan kom ik uit op 6057kWh. Dat is veruit het hoogste verbruik in een jaar sinds dat ik de meterstanden bij houd in 2006.

De verklaring is eenvoudig; Het coronavirus zorgt voor een veel hoger verbruik. Kevin heeft maandenlang thuis moeten werken voor school op zijn game-pc. En die game PC is absoluut niet zuinig. Dat zal straks ook wel blijken in de rest van dit artikel.

Zonnepanelen

Onze zonnepanelen hebben in 2020 totaal 2949,82kWh opgewekt. Dat is voor ons de hoogste opbrengst ooit voor de PV panelen.

Per omvormer was de opbrengst:

• Solarmax, 1341,67kWh
  • Steca300x3, 790,07kWh
  • Steca500_2, 318,87kWh
  • Steca500_1, 348,81kWh
  • Gridfit, 98,79kWh
  • OK4E, 51,61kWh

Warmtepomp

En dan onze warmtepomp; Slechts 1503kWh verbruikt. Zo weinig energie hebben wij nog nooit nodig gehad om ons huis warm te houden. In een staatje ziet dit er zo uit:

2019 Gd 2020 Gd V%
januari 410 451 323 367 97%
februari 289 338 265 324 96%
maart 253 318 243 356 86%
april 156 234 78 223 52%
mei 98 192 42 161 51%
oktober 122 209 76 211 62%
november 236 353 162 285 85%
december 311 386 277 373 92%
    2481   2300

Dit zijn 2019 en 2020 met elkaar vergeleken. Het verbruik zie je in de kolom on het jaartal. Gd = graaddagen van de beide jaren. De laatste kolom, V%, laat het verschil in verbruik zien gecorrigeerd voor graaddagen. Vanaf maart zakt onze warmtebehoefte in de warmtepomp met idiote cijfers. Dit komt hoogstwaarschijnlijk door de enorme hoeveelheid zon die in die periode scheen.

Daikin

Ook de Daikin airconditioning heeft gedraaid, en wordt uiteraard gemonitord, om het huis te verwarmen. Ik heb er hoofdzakelijk mijn kantoor mee verwarmd. Het verbruik in 2020 was respectievelijk:

• Kantoor; 54kWh
  • Slaapkamer; 13kWh
  • Woonkamer; 11kWh

Mijn kantoor wordt normaal niet verwarmd door de normale warmtepomp dus ik verwacht niet dat die 54kWh een hele grote invloed heeft gehad op de cijfers hierboven van de ELGA. Het verbruik in de slaapkamer en woonkamer is hoofdzakelijk verbruik geweest voor het testen van de warmtepomp en het moeten hervullen van de installatie nadat een lek was gevonden.

Apparaten

Losse Plug 3 4
Laptop Martin 0
  4554

En het verbruik van al onze apparaten die worden bemeten, gesorteerd van hoog naar laag. Vooral met stip op nummer 2 de PC van Kevin die enorm veel stroom verbruikt.

Gas

En ons gasverbruik in 2020? 127.8m3 schoon aan de haak. Hier is het coronavirus niet te merken en zorgt dus ook niet voor een merkbaar hoger verbruik. Sterker nog; Alleen in 2016 was ons verbruik lager met een paar m3.

Zonneboiler

Onze zonneboiler deed het aardig dit jaar. Totaal heeft onze zonneboiler 2283kWh aan warmte opgewekt. Dit is omgerekend 8219MJ aan energie. Deze opbrengst zit zo’n beetje in lijn met de opbrengst van de afgelopen jaren.

Water

Ons waterverbruik is uit gekomen op 138,3m3. Zoveel water hebben wij met ons drieën nog nooit verbruikt in 1 jaar. Dit komt uiteraard door de uitbraak van het coronavirus. Ik werk sinds maart thuis. Kevin heeft ook maanden thuis school gehad, nu overigens weer. Daarbij wordt er niet meer buiten de deur gesport en gedoucht.

Ten opzichte van de afgelopen jaren komt ons verbruik dik 22m3 hoger uit.

De grafiek volgt nog.

2 Reacties

1. Mattias

“Tel ik de opwek van onze zonnepanelen er bij op, ons echte verbruik dus, dan kom ik uit op 6057kWh.” Merk op dat als je meer zou produceren, dan dat je zelf verbruikt de zin niet zal kloppen. Dan injecteer je meer dan je afneemt. Zelf vind ik onderstaande wel duidelijk. Misschien heb je ook zicht op jouw zelfconsumptiegraad Zc en zelfvoorzieningsgraad Zv? Ik had je hierover vorig jaar een mailtje gestuurd, maar deze is misschien in de spam terechtgekomen of op een 2DO-lijst geraakt ;-).

Et is wat je totaal verbruikt in jouw woning. Dit kan komen van jouw eigen productie (Ep) en/of worden afgenomen van het net (Ea).
    Ea is wat je afneemt van het openbare elektriciteitsnetwerk.
    Ep is wat je zelf produceert, bv. door PV-panelen.
    Ei is wat je zelf niet kan verbruiken en dus injecteert op het elektriciteitsnetwerk.
    Ed is wat je zelf direct verbruikt (zelfconsumptie) van de productie Ep en dus niet injecteert op het elektriciteitsnetwerk.

Er gelden volgende verbanden:
    Et = Ea + Ep – Ei
    Ed = Ep – Ei

Zie ook https://nl.wikibooks.org/wiki/Energietransitie/Eigen_productie

2. Floris

Geef Kevin een mooie laptop en zet zijn play-bak op Marktplaats. Laptops consumeren tegenwoordig 20W of zo. En uitgerust met een Ryzen 7 presteren ze ook nog eens superfantastisch

Geen reacties toegestaan.