Offertes, hoe dan?

Ik heb in mijn leven inmiddels aardig wat offertes opgevraagd over van alles. Zo is deze blog ook ooit begonnen bij het offertetraject van onze zonneboiler. Hier onder een aantal tips en trucs die bij het offertetraject kunnen helpen.Ik ben benieuwd naar jullie mening en, aanvullende, input hier in. Dit artikel is tot stand gekomen met hulp van diverse van mijn volgers op twitter, daarvoor dank!

Update 21-01-2021. Paar kleine punten toegevoegd:

  • onafhankelijk adviseur toegevoegd
  • zoek online prijzen op.
  • kennis en ervaring toegevoegd.
  • inhoud offerte.

Update 22-01-2021:

  • Controle op klacht.nl toegevoegd
  • Voorwoord toegevoegd
  • Diverse aanpassingen

Voorwoord

Een offerte kost een ondernemer tijd, en dus geld. Houd hier rekening mee en geef de ondernemer ook de tijd om offerte toe te sturen.

Bereid u goed voor

Bereid u zelf goed voor zodat u in hoofdlijnen weet wat u wilt, waar u het wilt en hoe u het wilt. Lees u ook in de materie zodat u in hoofdlijnen weet hoe het apparaat werkt. Helaas zitten er bij de installateurs nog steeds een hoop bedrijven tussen die er zelf ook geen sikkepit van snappen. Daar moet u zelf door heen kunnen prikken. Kijk bijvoorbeeld naar welke merken er in de markt zijn voor de installatie die u wilt doen, zoek hier van brochures op of vraag deze op en lees deze rustig door.

Deze voorpret kan / is heel leuk πŸ™‚

Dus doe onderzoek, zoek mensen die een vergelijkbare installatie hebben, en hoe die bevalt, waar zijn zij tegenaan gelopen, etc etc etc. En kijk ook vooral in uw eigen kennissenkring. Wie heeft het product al laten installeren waar u naar kijkt. Vraag hen om advies, hoe was de installateur, wat kostte het, bevalt de installatie?

En gebruik sites zoals de mijne en diverse andere duurzaamheidsblogs, en kijk ook op het forum van tweakers.net en schroom daar ook vooral niet om vragen te stellen in een relevant of nieuw topic.

Onafhankelijk adviseur

Daarnaast is er uiteraard nog de optie om een onafhankelijk adviseur te raadplegen die u kan begeleiden.

Bij echt grote projecten, verbouwing van woning naar een NOM of passiefhuisnorm bijvoorbeeld, kan een onafhankelijk toezichthouder u ook enorm helpen.

Aantal offertes

Ik krijg toch nog vaak e-mails in mijn mailbox van mensen die slechts 1 of 2 offertes hebben opgevraagd en daarna meteen hebben getekend en daar spijt van hebben gekregen.

Vraag ALTIJD maar dan ook echt ALTIJD meerdere offertes op, denk daarbij aan minimaal 3 tot 6. En neem dus ook pas een beslissing als u dat aantal hebt bereikt. De meningen zijn hierover verdeeld maar betaal ook niet voor een offerte is mijn mening. Let er wel op dat een offerte maken tijd kost voor de ondernemer, zie ook het voorwoord. Ga dus geen 20 offertes opvragen, 20 offertes geeft namelijk u zelf ook behoorlijk wat keuzestress!

De hoeveelheid offertes is ook afhankelijk van de te verwachten hoogte van de offerte. Voor een installatie van 10 zonnepanelen zou ik het bij 3 offertes laten.Gaat het om een installatie van een 10kW warmtepomp met SWW voorziening van 10.000 euro, dan zou ik serieus overwegen om er meer aan te schaffen.

Situatie ter plaatse

Zeker bij ingrijpende zaken zoals het plaatsen van een warmtepomp, zonneboiler, airconditioning, vloerverwarming etc. Laat een bedrijf langs komen om de situatie ter plaatse op te nemen. Dat levert een betere offerte op en u kan ter plaatse vragen stellen. Vraag ook referenties op bij de vertegenwoordiger als u twijfelt.

Een bedrijf wat niet wil langs komen maar wel een volledige offerte maakt? Wat is de offerte dan waard? Overigens geldt dit punt dan weer niet voor bijvoorbeeld het plaatsen van zonnepanelen. Daar kan een bedrijf over het algemeen vrij goed een offerte voor opmaken zonder ter plaatse te zijn geweest. Uiteraard specifieke uitzonderingen daar gelaten.

Vraag bijvoorbeeld ook op wat voor termijn ze met de opdracht zouden kunnen beginnen. Als u zelf in maart de zonnepanelen op het dak wilt hebben liggen en de installateur kan pas in september dan kan dit een overweging zijn om voor een andere te kiezen.

Druk/chantage/korting

Helaas komt dit voor als er een vertegenwoordig langs komt bij u thuis.

Laat u nooit, maar dan ook nooit, onder druk zetten door een vertegenwoordiger. Meteen vriendelijk bedanken en de deur wijzen. Als een vertegenwoordiger ter plekke met een prijs komt, laat het hem op schrift zetten en zeg dat u er over na denkt. Als een vertegenwoordiger dan meteen met korting begint te schermen die alleen nu geldig is, wederom vriendelijk bedanken en afscheid van nemen. Daarbij; Hoe betrouwbaar is een bedrijf als die meteen 10,20 of 30% korting kan geven?

Wordt u echt onder druk gezet dan heeft u altijd nog de optie om 112 te bellen. Het gebeurt echt, stel u deze situatie voor en bereid u hier op voor, hopelijk is het niet nodig maar denk er in elk geval over na.

Ervaring/kennis

En een goede vraag om te stellen is hoeveel ervaring het bedrijf heeft met de installatie, onderhoud en instellingen van het product. En wees hier kritisch in.

Stel bijvoorbeeld een vraag of ze weten wat waterzijdig inregelen van de installatie is bij een warmtepomp, of hoe ze de stooklijn gaan instellen, of ze weten wat WAR is. Hier komt dus ook uw eigen ervaring of de ervaring van de onafhankelijk adviseur weer om de hoek kijken.

Vraag bijvoorbeeld ook of ze naderhand nog een keer langs komen om eventuele instellingen te controleren wanneer dit van toepassing is ( warmtepompen bijvoorbeeld  ).

Online prijzen

Het internet is wat dat betreft geweldig. Bijna alle prijzen zijn online te vinden. Hoe verhouden die prijzen zich op de prijzen die in de offerte staan? Dit geeft u een beeld of een offerte realistisch is. Echter: Geef de leverende partij wel gewoon recht op zijn marge op de producten op de offerte. 10 tot 20% bovenop de prijs van de goederen is een redelijke indicatie hiervoor.

Inhoud van de offerte

En dan de inhoud van de offerte. Ik vind dat deze gedetailleerd moet zijn. Welke onderdelen worden gebruikt, welk typenummers, etc etc. Staat de hoeveelheid arbeidsuren er op etc. Worden er PDF’s meegeleverd van de merken die geleverd worden. Dat alles geeft u een beeld wat u gaat kopen en of de installateur daar aandacht aan heeft besteed voor u.

Offertes waar alleen het totaalbedrag op staat zou ik kritisch tegenover staan.

Kleine lettertjes

Lees de kleine lettertjes van de offerte! Hoe vervelend en saai die kleine lettertjes ook zijn, ze kunnen belangrijke zaken bevatten die u mogelijk niet leuk vind.

Review- en klachtensites

Er zijn ontzettend veel reviewsites, maar er zijn dus ook ontzettend veel nepreviews die daar op staan. Staar dus vooral niet blind op. Neem de reviews altijd meteen gezonde klont zout :). Lees meerdere reviews en kijk vooral naar de kritische reviews die er tussen staan.

Controleer ook bijvoorbeeld of het bedrijf staat op de website klacht.nl en als het bedrijf daar op staat hoe en of het bedrijf om gaat met ontevreden klanten. Vaak wordt een website zoals klacht.nl pas ingezet als er onderling niet uit wordt gekomen.

Lokaal

Zoek bedrijven bij voorkeur lokaal uit. Dit scheelt niet alleen in reistijd, maar ook wanneer wat aan de hand is zit het bedrijf om de hoek om u te helpen.

Prijs

En dan heb u de offertes binnen en dan? Staar u niet blind op de prijs en houd eer rekening mee dat een bedrijf ook een marge nodig heeft om te blijven bestaan en te kunnen investeren. Wij Hollanders zijn daar helaas overigens enorm goed in, het moet zo goedkoop mogelijk!

Als eigen voorbeeld heb ik destijds voor de ELGA meerdere offertes opgevraagd; De goedkoopste was 800 euro goedkoper dan de offerte waar ik een handtekening onder heb gezet. En waarom? Omdat die goedkope niet goed voelde en de installateur best ver weg zat.

Kortom: Kies een bedrijf waar u een goed gevoel bij hebt, en dat hoeft/moet niet perse de goedkoopste te zijn. Het oude credo is nog steeds: Goedkoop is duurkoop.

Samengevat

Bereid u zelf goed voor, laat u niet onder druk zetten, denk rustig na, en kies voor een bedrijf waar u zich goed bij voelt.