De ANWB publiceerde recent een artikel dat rijden op benzine weer goedkoper is dan rijden op elektriciteit. Diverse kranten namen dit bericht over en via het AD werd ik gewezen op dit artikel. En aangezien wij net een 2e elektrische auto hebben gekocht had ik ook al de eerste zure berichten weer te pakken in mijn mailbox.
Is elektrisch rijden nu echt zoveel duurder dan rijden op benzine? En waar ligt dat dan aan? Dus hoog tijd om alle kostenposten van een auto op een rij te zetten. En de belangrijkste vraag is: Heeft de ANWB gelijk?
Kostenposten
Deze kostenposten neem ik mee:
- Brandstofkosten ( benzine of elektriciteit )
- Verzekering
- Motorrijtuigenbelasting
- Onderhoud
- Afschrijving
Ik heb geprobeerd alles in een Excel te vatten, deze voeg ik toe aan het einde van dit artikel als bijlage.
Auto’s
Ik neem onze eigen Peugeot E-208 als voorbeeld en heb daar via gaspedaal.nl een vergelijkbare Peugeot 208 bij gevonden op benzine. Deze benzineuitvoering heeft hetzelfde optiepakket en kilometerstand. Ook het bouwjaar is hetzelfde alhoewel de benzineuitvoering iets jonger is.
Brandstofkosten
Ik ga uit van de volgende aannames, deze zijn in de Excel uiteraard aan te passen.
- E10 adviesprijs, 1,889 per liter ( Supertank in Lelystad adviesprijs per 28-12-2024 )
- kWh gemiddeld, 0,35 per kWh ( Onze laadmix op dit moment )
Ik ga voor elektrisch rijden uit van 18kWh/100km en voor rijden op benzine van 1 liter op 20km.
In onderstaande tabel staat de prijs per gereden kilometer en de kosten per 10000, 20000 en 30000km.
| Kilometers | ||||||
| Per km | 10000 | 20000 | 30000 | |||
| Elektrisch | 18 | kWh/100km | € 0,063 | € 630,00 | € 1.260,00 | € 1.890,00 |
| Benzine | 20 | km/liter | € 0,094 | € 944,50 | € 1.889,00 | € 2.833,50 |
Per 10000 kilometer scheelt dit 314,50 in het voordeel van de elektrische auto.
Verzekering
Ik ga uit van de volgende aannames:
- 30.000km per jaar
- Allrisk verzekerd
- 20 schadevrije jaren
- Verzekering bij Unive
Ik pak bewust dezelfde verzekeringsmaatschappij om daar geen onderscheid in te hebben qua kosten.
| Elektrisch | Benzine | |
| Verzekering | € 53,78 | € 44,98 |
Een benzineauto is een fractie goedkoper per maand.
Motorrijtuigenbelasting
Dit is de grootste verandering per 2025. Tot 2025 was de elektrische auto enorm in het voordeel aangezien er geen belasting op elektrisch rijden zat. In 2025 wordt dit een korting van 75%. Een elektrische auto is fors zwaarder dan de benzinevariant. De E-208 is 1430 kilo terwijl de gewone 208 1065 kilo is.
Ik heb helaas nog geen tarieven die per 01-01-2025 gaan gelden, ik heb daarom de huidige tarieven gepakt en gerekend met het 25% tarief.
| Belasting | Gewicht | Belasting | Tarief | Per maand |
| Benzine | 1065 | € 142,00 | € 142,00 | € 47,33 |
| Elektrisch | 1430 | € 221,00 | € 55,25 | € 18,42 |
De variant op benzine kost 47,33 per maand de elektrische variant 18,42. Ondanks dat de elektrische auto fors zwaarder is scheelt het dus nog enorm in het tarief.
Onderhoud
Deze zijn lastig te bepalen, ik maak gebruik van een bandbreedte waarna ik een gemiddelde bereken. Ik ga wederom uit van 30.000km per jaar.
| Onderhoud | Min | Max | Gemiddeld | Per maand |
| Benzine | € 1.000,00 | € 1.300,00 | € 1.150,00 | € 95,83 |
| Elektrisch | € 550,00 | € 900,00 | € 725,00 | € 60,42 |
Elektrische auto’s hebben veel minder bewegende onderdelen. De remmen slijten minder snel omdat er veel regeneratief kan worden geremd, waarbij weer energie wordt terug gewonnen. Afhankelijk van de rijstijl kunnen banden bij een elektrische auto wel weer sneller slijten.
Door de bank genomen is een elektrische auto goedkoper in onderhoud waarbij het in mijn voorbeeld ongeveer 35,- euro per maand scheelt in het voordeel van de elektrische auto.
Afschrijving
En dan de meest lastige! Wat is de afschrijving van een auto? Hoe lang wil je in een auto rijden? Ik ga uit van de volgende aannames:
- 6 jaar rijden in de auto, auto is dan 8 jaar oud
- +/- 200.000km op de teller
- Dealer onderhouden
Toen wij de E208 kochten zat er nog 2000,- euro aanschafsubsidie op. De gewone 208 kost op dit moment 20495,- onze E208 kostte 20195,- waar dus nog 2000,- vanaf ging ( 18195,- ).
Het is onmogelijk om 6 jaar in de toekomst te kijken. Hoe ziet de automarkt er uit over 6 jaar? Is benzine dan nog populair of heeft elektrisch het toch gewonnen? Wat is de staat van de batterij van de auto over 6 jaar? Ik heb ChatGPT geraadpleegd om te helpen. Daarmee kom ik uit op:
| Afschrijving | Aankoop | Min | Max | Gemiddeld | Afschrijving | Per maand |
| Benzine | € 20.495,00 | € 6.500,00 | € 8.000,00 | € 7.250,00 | € 13.245,00 | € 183,96 |
| Elektrisch | € 18.195,00 | € 8.000,00 | € 10.000,00 | € 9.000,00 | € 9.195,00 | € 127,71 |
De restwaarde van de benzinevariant ligt tussen de 6500,- en 8000,-. De elektrische auto tussen de 8000,- en 10000,-. ChatGPT noemt hierbij het basisscenario (normale markt, batterij OK ).
Op basis van deze informatie is de afschrijving van de elektrische auto stukken lager.
Ga ik uit van het pessimistische scenario ( batterij is verouderd, techniek is verouderd ). Dan komt er uit:
| Afschrijving | Aankoop | Min | Max | Gemiddeld | Afschrijving | Per maand |
| Benzine | € 20.495,00 | € 6.500,00 | € 8.000,00 | € 7.250,00 | € 13.245,00 | € 183,96 |
| Elektrisch | € 18.195,00 | € 5.000,00 | € 7.000,00 | € 6.000,00 | € 12.195,00 | € 169,38 |
In dit scenario is de elektrische auto nog maar tussen de 5000,- en 7000,- euro waard. En zelfs in dit scenario is de afschrijving per maand van de elektrische auto nog steeds lager.
Samengevat
Alle kosten in 1 tabel ( per jaar en per maand ).
| Samenvatting | Benzine | Per Maand | Elektrisch | Per maand |
| Brandstof | € 2.833,50 | € 236,13 | € 1.890,00 | € 157,50 |
| Verzekering | € 539,76 | € 44,98 | € 645,36 | € 53,78 |
| Belasting | € 568,00 | € 47,33 | € 221,00 | € 18,42 |
| Onderhoud | € 1.150,00 | € 95,83 | € 725,00 | € 60,42 |
| Afschrijving | € 2.207,50 | € 183,96 | € 1.532,50 | € 127,71 |
| Totaal | € 7.298,76 | € 608,23 | € 5.013,86 | € 417,82 |
| € 2.284,90 | € 190,41 |
In de eerste twee kolommen de benzineauto met een prijs per jaar en per maand, gevolgd door 2 kolommen voor de elektrische auto.
- Brandstof: Elektrisch wint
- Verzekering: Benzine wint
- Belasting: Elektrisch wint
- Onderhoud: Elektrisch wint
- Afschrijving: Elektrisch wint
Ik kom in deze berekening uit op een voordeel van bijna 2300,- euro per jaar in het voordeel van de elektrische auto.
Ja maar!
“Ik kan de auto alleen aan een publieke laadpaal laden, dat is veel duurder!”. Als ik uit ga van een publiek tarief van 0,57 euro per kWh, inclusief BTW. Dan komt er uit deze rekensom nog steeds een voordeel uit van bijna 1100,- euro voor de elektrische auto.
“En wat als de korting op de MRB helemaal wordt afgeschaft?”. Als ik dit doorreken inclusief het dure tarief en het negatieve afschrijvingscenario dan is een elektrische auto 66,10 euro per jaar duurder dan een benzineauto. Je hoeft bij wijze van spreken maar 1 of 2 keer ergens goedkoper kunnen laden en dat minieme verschil is er al niet meer.
Eigen oprit/laadpaal
En wat nu als je een eigen oprit hebt met laadpaal waar je altijd kan laden? Dan gaat de prijs per kWh hard onderuit. 15cent per kWh gemiddeld is dan denk ik haalbaar. Dan stijgt het voordeel naar maar liefst 3350,- euro op jaarbasis.
Zuiniger rijden
Ik haal 15kWh/100km gemiddeld. Dat scheelt ook enorm. Het scheelt ongeveer 100 euro op jaarbasis per kWh/100km. Dus van 18kWh/100km naar 15kWh/100km scheelt ongeveer 300,- euro per jaar.
Conclusie?
Ik kan niet anders concluderen dat een elektrische auto nog steeds veel goedkoper is dan een vergelijkbare auto op benzine en dat op bijna alle vlakken! Alleen de verzekering is voor een elektrische auto is iets duurder ten opzichte van een zelfde auto op benzine. Maar op alle andere vlakken maakt de elektrische auto spreekwoordelijk gehakt van zijn broertje op benzine.
Uitgaande van dit voorbeeld voor een Peugeot E-208 waarmee 30.000km per jaar mee wordt gereden is het verschil bijna 200,- euro per maand! Dat is echt heel erg veel geld!
Bijlagen
- De gele kolommen bepalen de uitkomsten voor de andere kolommen.
Mooi vergelijk. Ik heb (even) gezocht maar kon niet vinden wat de ANWB voor een berekening heeft gebruikt om zo een uitspraak in een artikel te kunnen doen.
“Ik ga voor elektrisch rijden uit van 18kWh/100km en voor rijden op benzine van 1 liter op 20km.“
18kWh vind ik erg veel als gemiddelde en 1:20 erg weinig, haal je dat echt?
@Pat. Ik heb bewust deze waarden genomen dat ik niet kan worden beticht van positieve cijfers voor de EV en negatief voor de benzinevariant. Maar ik ben het met je eens. 15kWh/100km en 1:17 is realistischer, en dan wordt het voordeel van de EV nog vele malen groter.
Dan is het voordeel bijna 3100,- euro.
Het origineel is de ANWB Elektrisch rijden monitor ( https://merk.anwb.nl/m/7c70c3a5db9af16b/original/Elektrisch-Rijden-Monitor-2024.pdf ).
herkomst van de gebruikte energie, staat bij de anwb buiten kijf, dat je op wind of zon rijd, heeft blijkbaar geen economische waarde, dat vind ik wel erg middeleeuws gedacht. die sjeik uit Qatar, die wil je niet sponsoren toch, anwb hallo ?
Ik heb een nieuwe EV (MG5) aangeschaft met als uitgangspunt dat ik er of 4 jaar in rij, en dan inruil, of na 7 jaar op de schroothoop parkeer. Ik rij 36.000 per jaar.
Die 7 jaar is gebaseerd op een zwart scenario waarbij de auto helemaal klaar is en >250.000 op de teller heeft. De techniek is dan zo ver vooruit gegaan dat hij op dat moment compleet waardeloos is. Ik kwam dan uit op 21,5ct/km (645,– pm), bij 4 jaar had ik 1/3e als restwaarde en 1 keer minder banden vervangen, dat was 23.7ct/km (712,– pm)
Ik pak even heel lui een vergelijkbare Opel Astra in de private lease op 36.000km is 750 p/m + brandstof a 300 p/m (1050,– pm ) = 35ct/km
Conclusie, als je veel rijd is elektrisch al snel goedkoper.
Volgend jaar zomer (2026) is de auto 4 jaar en ga ik kijken of ik er nog 1/3e voor kan krijgen, anders rij ik nog een jaartje langer door, moet wel heel gek gaan als een 5 jaar oude auto geen 7500 meer opbrengt. Ook al is die elektrisch…
Ik denk dat de Rothschild a en rockefellers wel genoeg euro hebben ik ga liever voor elektrisch onze kinderen ademen die fijnstof gelukkig niet meer in, gezondheid kost de maatschappij mischien wel miljarden extra alle kindjes aan de astma voor een besparing van 100 euro per jaar ofzo enige nadeel is de range van sommige evs en de verzekering van een mg is vaak lager dan een benzine auto
mmrjan, dat is niet nodig, mensen denken vooral zelf.. zie de homewizard batterij successen, nederlands produkt, we zijn zo, wat jij er bijhaald is niet nodig, en so corona 2021… check dat produkt even, en zoek andere bronnen…. hier was je alvast goed. je benoemde namen gaan je niet helpen, die grijze massa tussen je oren wel, en je telefoon, ook al niet…