Verbruik auto

Ik rij al jaren in een Kia Rio 1.4CRDi. Inmiddels ruim 250.000km daarmee probleemloos afgelegd. Medio dit jaar mogen we overdag nog maar 100km/u op de snelwegen rijden in verband met de stikstofproblematiek. En dan is de grote vraag of het veel scheelt om 130 of 100km/u te rijden op de snelweg.

Dus hoog tijd voor een test.

Route

Ik rijd elke dag van Lelystad naar Assen en weer terug. Ik rijd normaal over Zwolle over de snelweg en af en toe binnendoor waarbij ik hoofdzakelijk over 80km/u wegen rijd.

Test

In deze test houd ik mij uiteraard aan de maximumsnelheid en probeer ik zoveel als mogelijk te rijden op de cruisecontrol. Ik gebruik de boordcomputer van mijn auto om het verbruik over de route te bepalen. Bij elke reis reset ik deze.

Intussen heb ik 7 tests kunnen uitvoeren.

100km/u binnendoor

  1. Assen – Lelystad, gemiddeld 3.9liter/100km, 1:25.6. Wat regen onderweg weinig wind.
  2. Assen – Lelystad, gemiddeld 4.5liter/100km, 1:22.2. Veel tegenwind uit het zuidwesten, hagel en regen.
  3. Lelystad – Assen, gemiddeld 4,1liter/100km, 1:24.4. Rustig weer, af en toe spatje regen.
  4. Assen – Lelystad, gemiddeld 4,1liter/100km, 1:24.4. Rustig weer
  5. Assen – Lelystad, gemiddeld 4,4liter/100km, 1:22.7. Veel tegenwind
  6. Lelystad – Assen, gemiddeld 3,9liter/100km, 1:25.6. Rustig weer.

Gemiddeld tot nu toe 4,15liter/100km ( 1:24,1 ), 13.5% zuiniger. Dit scheelt per dag 1,43 liter diesel.

100km/u snelweg

( kleine note: Als ik aan het inhalen ben versnel ik wel naar 120/130 om overig verkeer niet in de weg te zitten ).

  1. Lelystad – Assen, gemiddeld 3.8liter/100km, 1:26,3. Rustig weer.

130km/u

  1. Lelystad – Assen, gemiddeld 4.8liter/100km, 1:20.8. Veel wind (mee) uit het zuidwesten, regen.

Het toeval wil dat ik gemiddeld over een heel veel langere tijd ook 4.8liter/100km rijd. Deze deze test lijkt aardig representatief met mijn ervaring met mijn auto.

De cijfers

100km/u is hoe dan ook vele malen zuiniger. Over slechts 2 tests is de besparing al minimaal 7%, maximaal 23% en gemiddeld 15%. 15% is al aanzienlijk, 23% is enorm. Dit scheelt niet alleen in CO2 uitstoot maar ook 23% minder uitgeven aan brandstof in de portemonee.

Reistijd

En dan de reistijd, wordt die veel langer? Dat valt enorm mee, het scheelt tot nu toe maximaal 4 minuten en het lijkt meer afhankelijk van de reis in zijn algemeenheid dan het feit dat ik slechts 100 rijd op de snelweg.

4 Reacties

  1. Paul Inklaar

    Hoi,
    Het is erg eenvoudig.De energie is evenredig met het kwadraat van de snelheid. Theoretisch is dat een factor 1,7 x zoveel (130 tegenover 100). Dat betekent dat je bij 130 bijna twee keer zoveel energie nodig hebt….
    Groeten,
    Paul

  2. Martin Kleinman (Auteur bericht)

    Daar komt de efficientie van de motor en versnellingsbak nog bij volgens mij, afhankelijk in welke versnelling je rijd bij welk toerental draait de motor efficienter of minder efficient.

    Die factor 1,7 zie ik in de praktijk niet tussen 100 en 130 namelijk 🙂

  3. Marnix

    Als je 130 rijdt moet je veel vaker remmen voor iemand die er voor schiet en 100 op de cruisecontrol is veel relaxter.

  4. Gerard

    Ik heb een soortgelijke som gemaakt waarbij ik CO2 uitstoot vergelijk tussen fietsen naar het werk en met mijn electrische auto. Dat is maar 7.5km voor een enkeltje. 15km retour 438kcal energie voor mij ongeveer.

    Als de brandstof voor mijn fietstocht brood zou zijn dan wordt er 0.127kg CO2 geproduceerd om genoeg brood te maken voor mijn woon-werk verkeer, als het 100% groenten zou zijn: 0.821kg CO2

    Met de electrische auto op groene stroom: 0.164kg CO2 en op grijze stroom 1.229kg CO2

    Dus afhankelijk van je dieet kun je nog beter voor het milieu met je electrische auto op groene stroom rijden dan met de fiets!

Geen reacties toegestaan.